Frissítve: 2023.09.04.
A szokások kialakulásának folyamatát a különböző vállalatok is megismerték, s minden eszközt bevetettek, hogy a javukra fordítsák ezt a tudást.
Az alábbiakban megnézzük, hogy mit használtak fel, mi az, ami működött, s mi az, ami nem járt sikerrel.
A szokások a reklám szolgálatában
Az egyik ilyen nagyvállalat a Procter&Gamble, melynek a marketing részlege azon dolgozott, hogyan használhatná ezt az információt a kellemetlen szag eltávolító spré reklámozásában.
Két reklámot vetettek be, melyben a jel és jutalom koncepcióra építettek. Az egyik reklám a cigaretta szagának eltűntetését ígérte, ez esetben a cigaretta szag volt a jel, a ruhából eltűnt szag pedig a jutalom.
A másik reklám hirdetésében a kedvenc háziállatunk által keletkező szagok megszűntetése volt az ígéret. A jel itt is a szag, a jutalom pedig a szagmentes lakás.

Azt gondolhatnánk, hogy a jól kitalált jel-jutalom rendszer működőképessé tette a termék reklámozását, eladását, azonban mégsem így történt.
Az orrunkat nehéz kicselezni

Orrunknak megvan az a különleges képessége, hogy a minket körülvevő szagokat bizonyos idő eltelte után megszokja (bizonyos helyzetekben ez nagyon jól jöhet), de nincs ez másként az illatok esetén sem.
Ezért tapasztaljuk, hogy a magunkon viselt parfüm illatát egy idő után már nem érezzük. Mivel tehát az erős bűz is elhalványul akkor, ha állandóan körülvesz bennünket, megszokjuk azt.
Ennek tudható be, hogy az előző két reklám nem ért el sikert, hiszen a termék használatát kiváltó jel nem működött, a kellemetlen szagokat nem érzékelte a fogyasztó, mely a spré használatára indította volna.
Nem alakult ki az új szokás, vagyis a szag eltávolításának rutinja. Következményképpen a jutalom sem volt érzékelhető. A termék végül a kamrák mélyén kötött ki.
Rend a lelke mindennek
Bizonyára te is gyakran tapasztalod, hogy mihelyt végzel a takarítással és körültekintesz, elégedettség tölt el a tisztaságot, rendet, kellemes illatot érzékelve.
A kutatások felszínre hozták, hogy takarítás után az emberek elégedettek voltak. Ezt valamilyen megnyugtató, boldogságot okozó dologgal fejezték ki, például nyújtózkodtak.

Ezt az információt felhasználva a marketingesek végül eljutottak a megoldáshoz: a takarítás végén tapasztalható jóleső érzéshez társították a jutalmat. A hirdetéseket úgy tervezték meg, hogy felébressze a sóvárgást az agyban: hogy tapasztalhassák a jó illatot.
A szageltávolító spré így az ellenkezőjévé alakult, a szagot illat váltotta fel. A takarítás végén használandó légfrissítővé avanzsált, amit az az érzet kísér, hogy minden tiszta.
A jutalom a friss illat
Tapasztalataik arra vezettek, hogy senki sem vágyik teljes szagtalanításra, viszont mindenki szeretné, ha otthona jó illatot árasztana, miután időt töltött a takarítással. Az már szinte hab a tortán, hogy a termék a kellemetlen szagokat is eltünteti amellett, hogy jó illattal vonja be a teret.

Ez már működött, az értékesítés két hónapon belül megkétszereződött. Mára több, mint 1 milliárd dollárt hoz ez az üzletág.
A képlet működött. A marketinges csapat talált egy nyilvánval jelet és meghatározott egy egyértelmű jutalmat.
Összekapcsolták a jó illatot a renddel, tisztasággal. Ezzel kialakították a sóvárgást, mely az új szokás kialakításának része.
A szokás kialakításának receptje
A képlet a te esetedben is így működik. A recept számodra is ez: vegyél egy egyszerű jelet, és adj hozzá egy világos jutalmat.
Például, ha szeretnéd rávenni magad a rendszeres reggeli kocogásra, a kulcsfontosságú jel lehet számodra, hogy felveszed a sportcipődet.
Jutalomként pedig ihatsz egy turmixot a végén, de maga az endorfin löket is jutalomként sarkallhat a tevékenység rendszeressé tételére.
Így, amint meglátod a futócipődet, sóvárogni fog az agyad, hogy megint átéld a jutalmat, s már nyargalsz is a futópályán.

Miért jó sóvárogni?
A kívánt szokásainkat könnyebben alakíthatjuk ki, ha kitaláljuk, hogyan kelthetjük fel sóvárgásunkat. Emberek milliói dörzsölik esténként a fogaikat a különböző fogkrémekkel, hogy átéljék a mentolos bizsergető érzést.
Emberek tömege bújik reggelente edzőcipőbe, hogy hozzájusson az endorfin lökethez.
Sokan fújnak légfrissítőt, hogy kellemes illat vegye körül őket.

A kutatások szerint a jel és a jutalom önmagában nem elég a tartós szokás kialakításához, ahogy a sikertelen reklám esetén tapasztalták.
Akkor válhat automatikussá, amikor az agy számít a jutalomra, s már sóvárog utána. A jel feladata, hogy a rutin mellett a a jutalom utáni sóvárgást is kiváltsa.
Tégy egy próbát!
Mivel ez nálad ugyanúgy működik, mint bárki másnál, javaslom, próbáld ki. Alakíts ki egy szokást, amit szeretnél. Kösd a rutint egy jelhez, s találj egy jutalmat, mely után már sóvárog az agyad, amint megkapja a jelet. A cikk folytatását ide kattintva olvashatod el: megnézem >>
Amennyiben tetszett mindaz, amit itt olvastál, kérlek, küldd el barátaidnak, ismerőseidnek, akik rossz szokásokkal küzdenek és változást szeretnének az életükben.
Forrás: Charles Duhigg: A szokás hatalma. Budapest, Casparus Kiadó Kft. 2012. ISBN 978-963-89405-2-0