Frissítve: 2023.09.07.
Éppen rendeled a mozijegyet a neten, ahova barátaiddal készülsz menni, hogy megnézzétek kedvenc színészetek legújabb filmjét, s ahogy kattintgatsz, bevillan az extra nagy adag popcorn képe, szinte érzed az ízét a szádban, amitől csak még jobban várod a közelgő eseményt.

Kialakult szokásainkat nehéz kikapcsolni, megvan a menetrendjük, az adott jelre bekapcsol a rendszer, s a folyamatot nehéz megállítani.
Az alábbiakban arról olvashatsz, hogyan tudjuk ezt mégis megtenni, s hogyan lehet jó szokásokkal pozitív irányban alakítani az életedet.
Mi után sóvárog az agyunk?
Ki ne szeretné az ajándékokat? Agyunk sincs ezzel másként, sóvárog a jutalom után, melyet az adott szokás hoz magával.
Legyen az a szétolvadó csokoládé íze a szánkban, vagy az elégedettség érzése egy elvégzett feladat után.

A sóvárgás, vagyis a jutalom utáni vágy miatt működnek a szokások, indítják be a jelek a rutin folyamatát, amely eljuttat a jutalomhoz. Ez az a bizonyos szokáshurok, amiről a korábbiakban már olvashattál.
Mi köze a fogkrémnek a szokásokhoz?
A fogmosás kultúrája beleivódott mindennapjainkba, már a legkisebbeket is szocializáljuk a helyes szájhigiéniára.
Ehhez nagyban hozzájárult a reklámszakma egyik nagy alakja, Claude C. Hopkins, aki kereste a motivációkat, hogyan veheti rá a fogyasztókat terméke mindennapi használatára.

Kutatásai alapján a fogkrémet szépségápolási cikként reklámozta, amely azáltal, hogy eltünteti a lepedéket, szebbé teszi fogunkat.
Talált egy jelet, ami képes beindítani a szokást. Ez a jel pedig a foglepedék volt, ami nem hagyható figyelmen kívül.
Hirdetésében azt kérte a fogyasztóktól, hogy nyelvükkel fussák végig fogsorukat, mellyel érzékelhetővé válik a fogra tapadt lepedék, mely a szuvasodásért, színtelen fogakért felel.
És ki ne akarna szebb lenni? Máris ott volt a jutalom ígérete: a fehér, csillogó fogsor, a szebb mosoly.
Ennek eléréséhez pedig csupán annyit kell tennie, hogy elvégezze a fogmosás rutinját a fogkrémmel. Így kialakította a szokáshurkot, mellyel Hopkins milliókat keresett.
A siker kulcsa
Mi volt tehát Hopkins sikerének kulcsa? Megtanulta azokat az alapvető törvényszerűségeket, mellyel irányítható a viselkedés:
- találni kell egy egyszerű és nyilvánvaló jelet;
- egyértelműen meg kell határozni egy jutalmat.
Ezzel érte el, hogy milliókat vegyen rá a napi fogmosás szertartására.
A jelek fontosak a tartós változás eléréséhez
A kutatások eredményei alátámasztják azt, hogy azok inkább fogják tartani magukat edzéstervükhöz, akik a sportolás megkezdését egy adott jelhez kapcsolják.

Például emberünk azonnal kocogni indul, amint hazaér a munkából, vagyis hazaérkezése az a jel, ami beindítja a szokáshurkot.
Sokan inkább reggel indulnak futni, ez esetben jel lehet, az ágy közelébe helyezett futócipő, így kikászálódva az ágyból, agyunk kapja a jelet a cipő látványára, s indul a rutin, melynek végén következik a megérdemelt jutalom, például a reggeli.
Melyik diéta működik?
Az semmiképpen sem, amelyiket nem csináljuk. A viccet félretéve, kutatások, melyek a diétával kapcsolatos témákban folytak, alátámasztják, hogy a diéta hatékonysága összefügg a jellel.
Eredményesebb lehet a diéta, ha azt összekapcsoljuk egy adott jellel. Ilyen lehet akár az étrend előzetes megtervezése, listázása. A rutint követően pedig jöhet az egyszerű jutalom, például néhány oldal olvasása kedvenc magazinunkból, vagy egy lazító fürdő.
Vigyázat! A rossz szokások is jelhez kötöttek
Agyunk nem tesz különbséget jó és rossz szokás között, a mechanizmus ugyanaz. Ennek értelmében a rossz szokásokhoz is tartoznak jelek és jutalmak. Jel lehet, ha meglátod az édességet, mely szokás jutalma a cukor által okozott kellemes érzés lehet.

Amennyiben tetszett mindaz, amit itt olvastál, kérlek, küldd el barátaidnak, ismerőseidnek, akik rossz szokásokkal küzdenek és változást szeretnének az életükben. A cikk folytatását ide kattintva olvashatod el: megnézem >>
Forrás: Charles Duhigg: A szokás hatalma. Budapest, Casparus Kiadó Kft. 2012. ISBN 978-963-89405-2-0